الخميس، يوليو ٢٨، ٢٠٠٥

فينــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــك يا مشواري ؟

فينك يا مشواري يا ابو المشاوير يا مشواري
قريب من خطوتي واللا لسه كتير يا مشواري
صبرت كتير ومستني
وخايف عمري يسبقني
يا مشواري ما تسمعني
انا عارف انك لا متمهد ولا انت حرير
****************
مشيت ومشيت ولا تعبتش
خطاوي يا ما متعدش
وكل خطوه تهد
ارفع حمولي واشد
امشي وعيوني تمد
اخرك يا ليلي فجر
بيشقشق في الخلا ينعش
ولو فاكر ما لكش كبير
انا جايلك يا ابو المشاوير
********************
يا مشواري انا شايفك
خطوط مرسومه فوق كفي
قصاد عيني ومنَي قريب
وانا ماشي كأني غريب
اتوه واسأل عشان القاك
يا باقي العمر ها تكفَي
يا مشواري أنا جايلك
وانا عارف تمام إنك
لا متمهد ولا انت حرير
يا مشواري



فينك يا مشواري / احمد منيب

هناك ٨ تعليقات:

R يقول...

الأغنيّة دي بتأثّر فيّ جدّاً،
وليّ معاها ذكريات مؤلمة حين كان مشواري غير واضح بالمرّة...

بالمناسبة أنا مستغرب أنّ المدونين المصريّين ينشرون بكثرة لمحمد منير/ صلاح چاهين/ فؤاد حدّاد، أمّا أحمد منيب فغير ذي شعبيّة في وسط المدوّنات المصريّة.

شكراً على تذكُّره

mostafa يقول...

المسأله إن الوصول لشرايط احمد منيب كانت صعبه في فتره من الفترات
كما أن الكثير من المدونين تجاهلوا الكثير ايضا وليس احمد منيب فقط
مثلا " بحر أبو جريشه " لا اعتقد ان الكثيرين قد سمعوا به اصلا

Zeryab يقول...

متشكرين يابو درش على الأغنية جاتلى فى وقتها
أما بحر أبو جريشة انا فعلاعمرى ما سمعت عنه مش عارف لوكان مهم تعمل بوست عنه أوتسيبلى توضيح

غير معرف يقول...

كنت أبحث فعلا عن أي مادة حول الفنان الحقيقي الكبير بحر أبو جريشة الذي ما زال صوته يصدح في ذاكرتي منذ بداية الثمانينيات وهو بحق فنان يستحق كل إعجاب وتقدير ولكن للأسف فنحن أمة مبدعة بقتل مبدعيها وأخيرا أرجو ان تصل تحياتي وإعجابي إلى هذا الفنان الذي حرمنا من إبداعه لكي يطلع علينا في كل مساء أشباه فنانين وفنانات

غير معرف يقول...

الكلام عن احمد منيب لايكفى هذا الفنان الذى اضاف للموسيقى العربيه والاخص المصريه الغناء السلس والذى يدخل الى القلب مباشرا ويكفى انه مكتشف الفنان محمد منير ولحن له اروع ماغنى منير حدوته مصريه-شجر الليمون -الليله ياسمرا الخ الخ وعدد الحان منيب لمنير 40 لحن ) كما قدم لنا منيب الفنان/ ايهاب توفيق - هشام عباس حميد الشاعرى -حسن عبد المجيد - علاء عبد الخالق -

غير معرف يقول...

تحياتي تحياتي تحياتي
لا اجد كلام يوفيكم حقكم
حقا كلام اكثر من رائع

غير معرف يقول...

Best regards from NY! »

غير معرف يقول...

This is very interesting site... » » »